O projekcie
Nowoczesne technologie w życiu młodego człowieka są bardzo ważną wartością. Nowoczesna edukacja i przygotowanie do życia dorosłego nie może się bez nich obyć, a może także być przyczyną dobrego startu w dorosłe życie. Niniejsze zadanie skierowane jest do młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, na przykład wychowankowie Ośrodków kuratorskich, placówek opiekuńczych, placówek wsparcia dziennego czy innych instytucji pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym. Przygotowanie do dorosłego życia osiągnąć chcemy poprzez udział młodzieży w zajęciach z symulatorami niemowląt które przygotowują do założenia rodziny, a także zaprosic do udziału w innowacyjnych zajęciach Branżowe Symulacje Biznesowe REVAS – Zarządzanie firmą to narzędzie przeznaczone do nauki biznesu i zarządzania. W ramach symulacji uczestnicy podejmują realne decyzje biznesowe zarządzając wirtualnym przedsiębiorstwem doświadczając biznesu m.in.: tworzą stanowiska pracy, zatrudniają pracowników, ustalają wynagrodzenia, kupują sprzęt, inwestują w reklamę tradycyjną oraz internetową, ustalając ceny. Jest to absolutna nowość i innowacja w Polsce w podejściu do kształcenia przyszłych pracowników, przedsiębiorców i osób które wchodzą na rynek pracy. Trzeci obszar aktywności młodego człowieka to udział w turnieju sportowym wraz z jazdą konną i zwiedzaniem Parku Natury – Rezerwatu dzikich koni nad Zalewem Szczecińskim. W tym celu zorganizujemy jednodniowy obóz sportowo-rekreacyjny w Czarnocinie, Ośrodku Kolonijno- Wypoczynkowym Frajda.
Miejsce realizacji zadania
Do udziału w warsztatach i zajęciach zaprosimy placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki pracy z młodzieżą z 4 powiatów, między innymi Powiaty: goleniowski, szczeciński (miasto na prawach powiatu), Gryficki, Łobeski. W pierwszej kolejności zaprosimy placówki które dotychczas nie brały udziału w naszych zajęciach z symulatorami niemowląt i doradztwa zawodowego. Warunkiem uczestnictwa będzie wyrażenie zgody na udział beneficjentów w zadaniu oraz udział w turnieju rekreacyjno-sportowym w miejscowości Czarnocin. W przypadku gdy nie zgłosi się żadna instytucja ze wskazanych powiatów, w dalszej kolejności do projektu zapraszać będziemy placówki z powiatów Myśliborski, stargardzki, Policki, szczecinecki i inne, aż do zapełnienia listy.
Grupa docelowa
Grupa docelowa to młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym wychowująca się głównie poza rodziną biologiczną, w placówkach wychowawczych i opiekuńczych, ale także młodzież zdemoralizowana, po wyrokach sądowych która nie ma jeszcze nawet 18 lat i jest pod nadzorem kuratora sądowego czy uczęszczająca do Ośrodków kuratorskich. To osoby które nie otrzymały pozytywnych wzorców rodzinnych, szczególnie w zakresie wychowania, to osoby w głównej mierze z rodzin niepełnych, o niskim statusie społecznym, z rodzin bezrobotnych a także z rodzin skrajnie niewydolnych wychowawczo. Często są to osoby które nie miały pozytywnych wzorców rodzinnych, na przykład potrzeby pracowania aby zabezpieczać swoje potrzeby bytowe, ponieważ rodzice ich to głównie beneficjenci zasiłków. To osoby które mają problem z wejściem na rynek pracy, idealizują pracę, myślą że wszystko im się uda, a w przypadku porażek tracą zapał, poddają się i powielają wzorce niepracującej rodziny lub w skrajnych przypadkach popełniają nawet samobójstwo. To osoby mające negatywne doświadczenia rodzinne, wychowujące się także w rodzinach alkoholowych i przemocowych. Są często ofiarami przemocy i istnieje ryzyko że ta przemoc, te niewłaściwe zachowania będą powielać w swoim życiu dorosłym. To także młodzi ludzie, którzy nie rozwijają swoich zainteresowań, spędzają czas głównie przy telefonach i w Internecie, wykazują małą aktywność w sporcie czy rekreacyjnym spędzaniu czasu wolnego. To osoby wymagające zachęcania do nowych i ciekawych form wypoczynku, którym trzeba “pokazać” że można czas wolny spędzać w inny sposób, niż komputer i internet. Młodzież ta wymaga szczególnego wsparcia właśnie poprzez fakt, że nie wychowywała się w środowiskach im przyjaznych. Często nie miała kochającej rodziny, która inwestowała w nie, aby poradzili sobie w dorosłym życiu, a także nie ma szans otrzymać od swoich najbliższych wsparcia, by w te dorosłe życie wejść. Rodzice nie pomogą w zakupie mieszkania, ni sfinansują studiów czy kursów zawodowych, nie opłacą zajęć rozwijających ich hobby. Nie zabiorą na wycieczkę rowerową czy nie pojadą z nimi na wczasy. Nie przestrzegą także przez nieuczciwym pracodawcą, czy nie pomogą w znalezieniu pierwszej pracy. To młodzi ludzie, którzy po opuszczeniu placówki są głównie pozostawieni sami sobie, a na dodatek nie mają żadnych doświadczeń i wsparcia wchodząc w dorosłe życie, które jest trudne i które czasami w wieku 19-20 lat każe im być dorosłymi i troszczyć się o swój los samemu. System wsparcia instytucjonalnego jest niewydolny, niedofinansowany i nie korzysta z nowoczesnych rozwiązań, opierając głównie swoje zadania o powielane przez lat schematy. Jako społeczeństwo ciąży na nas bardzo duża odpowiedzialność, aby młode osoby z negatywnymi doświadczeniami w okresie dziecięcym i dojrzewania miały jak najrówniejszy start w dorosłe życie i aby nie powielały negatywnych wzorców wyniesionych z domów rodzinnych. Młodzieży tej należy pomóc, należy udzielać wsparcia i edukować, aby mogli w przyszłości tworzyć szczęśliwe rodziny i spełniać się zawodowo rozwijając także swoje hobby i zainteresowania. Warto także zaznaczyć, że jest to młodzież która bardzo łatwo się poddaje, nie wierzy we własne możliwości, wymaga odpowiedniego, cierpliwego podejścia i stałości działań, aby porażki ich zbyt szybko nie zrażały. To także młodzi ludzie z deficytami emocjonalnymi, z niepełnosprawnością, także intelektualną, nadwrażliwe, z FAS i zaburzeniami emocji. Są to osoby wymagające odpowiednich narzędzi ale i umiejętności by podołali powierzonym zadaniom.