
Zadanie publiczne pn. “Enter – Senior w świecie Cyfrowym” jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Skarbu Państwa – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w ramach rządowego programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych “Aktywni+” na lata 2021-2025. Edycja 2024.
Nabór beneficjentów do projektów odbywał się poprzez mailowe rozesłanie informacji o warsztatach do sołectw, kół gospodyń wiejskich, placówek wsparcia dziennego i świetlic działających na terenach wiejskich lub miejsko-wiejskich. Ponadto informacje o naborze beneficjentów zamieszczaliśmy na naszych portalach społecznościowych (facebook, instagram) oraz na stronie internetowej. Strona internetowa skierowana była w głównej mierze do otoczenia seniorów, aby zachęcić ich przez osoby znaczące do zgłoszenia swojego udziału w zadaniu.
Nabór beneficjentów trwał przez cały okres realizacji zadania aż do puli wyczerpania miejsc. W miejscach gdzie odbywały się warsztaty umieszczono wydrukowane własnym sumptem plakaty informacyjne. W ramach zrealizowanego zadania przeprowadzono łącznie 800 godzin szkoleniowych związanych z nauką obsługi komputera, e-Puap, Internetu, aplikacji telefonicznych oraz bezpieczeństwa w sieci szczególnie skierowanych do zagrożeń, na jakie mogą być narażeni seniorzy. Szkolenia skierowane były wyłącznie do osób 60+, prowadzone były przez 5 instruktorów informatyki i
odbywały się następujących okresach:
1. 30-31 grudzień 2024, Gmina Golczewo, świetlica wiejska w Niemicy, 16 h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
2. 27-28 grudzień 2024, wieś Niemica, gm. Golczewo, świetlica, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
3. 21-22 grudzień 2024, wieś Niemica, gm. Golczewo, świetlica, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
4. 18-19 grudzień 2024, wieś Ścienne, gm. Ińsko, świetlica, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
5. 14-15 grudzień 2024, wieś Ścienne, gm. Ińsko, świetlica, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
6. 9-10 grudzień 2024, gm. Ińsko, świetlica w miejscowości Ścienne, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
7. 16-17 grudnia 2024, Linówko, gm. Ińsko, świetlica, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
8. 12-13 grudzień 2024, wieś Linówko, gm. Ińsko, świetlica, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
9. 5-6 grudnia 2024, wieś Linówko, gm. Ińsko, świetlica, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
10. 2-3 grudzień 2024, Siedziba CAM, gm. Goleniów, świetlica, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
11. 21-22 listopad 2024, gmina Nowogard, prywatny lokal, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
12. 8-9 listopad 2024, Nowogard, lokal prywatny, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
13. 13-14 październik 2024, Nowogard, lokal prywatny, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
14. 9 i 13 grudzień 2024, Nowogard, prywatny lokal 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
15. 4 i 6 grudnia 2024, Dobra, gm. Dobra, biblioteka publiczna, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
16. 25 i 27 listopad 2024, Gm. Dobra, Biblioteka publiczna, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
17. 14 i 18 październik 2024, Sielsko, świetlica wiejska, gm. Węgorzyno, liczba uczestników – 5
18. 20-21 grudzień 2024, gm. Przybiernów, świetlica, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 6
19. 9 i 24 listopad, gm. Przybiernów, świetlica szkolna, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 7
20. 18-19 październik 2024, Goleniów, świetlica, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
21. 9 i 12 grudzień 2024, gm. Resko, prywatny lokal, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
22. 20 i 22 listopad 2024, Węgorzyno gmina, prywatny lokal, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
23. 10 i 12 listopad 2024, Łobez, prywatny lokal, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
24. 3 i 5 listopad 2024, Łobez, prywatny lokal, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
25. 29-30 listopad 2024,Nowogard, klub seniora, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
26. 26-27 listopad 2024, Goleniów, świetlica CAM, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
27. 22-23 listopad 2024, Goleniów, świetlica CAM, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
28. 20-21 listopad 2024, Goleniów, świetlica, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
29. 18-19 listopad 2024, Goleniów, świetlica CAM, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
30. 14-15 listopad 2024, świetlica wiejska Komarowo, gm. Goleniów, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
31. 12-13 listopad 2024, świetlica wiejska Komarowo, gm. Goleniów, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
32. 8-9 listopad 2024, świetlica wiejska Komarowo, gm. Goleniów, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
33. 5-6 listopad 2024, Ińsko, Izba Pamięci, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
34. 2-3 listopad 2024, Ińsko, Izba Pamięci, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
35. 28-29 październik 2024, Ińsko, Izba Pamięci, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
36. 25-26 październik 2024, Ińsko, Izba Pamięci, 16h szkoleniowych (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
37. 22-23 październik 2024, Bobrowniki, świetlica wiejska, gm. Chociwel, liczba uczestników – 5
38. 18-19 październik 2024, gm. Chociwel, Bobrowniki, świetlica, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
39. 14-15 październik 2024, gm. Chociwel, Bobrowniki, świetlica, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
40. 20-21 wrzesień 2024, Nowogard, Klub Seniora, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
41. 16-17 września 2024, gm. Nowogard, klub Seniora, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
42. 9-10 wrzesień 2024, Nowogard, Klub Seniora, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
43. 5-6 wrzesień 2024,Gm. Maszewo, Dębice, świetlica, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
44. 2-3 wrzesień 2024, Gm. Maszewo, Dębice, świetlica wiejska, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
45. 8-9 październik 2024, Maszewo, klub seniora, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
46. 13-14 wrzesień 2024, gm. Stepnica, Czarnocin, świetlica, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
47. 30-31 sierpień 2024, gm. Stepnica, Czarnocin, świetlica CAM, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 5
48. 26-27 wrzesień 2024, Maszewo, świetlica klubu Seniora, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
49. 26-27 sierpień 2024, Maszewo, świetlica Klubu Seniora, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
50. 2-3 październik 2024, Maszewo, świetlica Klubu Seniora, (2 dni x 8h), liczba uczestników – 4
Zajęcia odbywały z wykorzystaniem sprzętu komputerowego udostępnianego przez realizatora, tylko ok. dziesięciu beneficjentów przyniosło własnego laptopa. Natomiast prawie wszyscy beneficjenci korzystali także z własnych telefonów komórkowych podczas warsztatów. Seniorzy dzieleni byli na grupy minimum 4-osobowe, co zwiększyło indywidualizację warsztatów i pozwoliło każdemu beneficjentowi udzielać wskazówek i porad w zależności od jego potrzeb. Zajęcia odbywały się w głównej mierze w instytucjach użyteczności publicznej w szczególności na świetlicach, bibliotece, a także w prywatnych mieszkaniach w przypadku osób które się znały. Zajęcia trwały 2 dni po 8 godzin szkoleniowych (łącznie 16) na jedną grupę. Rozpoczynały się wypełnieniem dokumentacji w postaci deklaracji udziału w projekcie, lista obecności, następnie uczestnicy wypełniali ankietę pre-test w której oceniano poziom wiedzy beneficjentów a także prowadzono rozmowę w celu uzyskania informacji jaki zakres wiedzy interesuje uczestników, w celu dostosowania warsztatów do rzeczywistych oczekiwań. Podczas prowadzonych warsztatów uczestnicy mogli skorzystać z poczęstunku w postaci przekąsek ciepłych lub zimnych a także bufetu kawowego i słodkiego poczęstunku. Przerwy dostosowywane były do możliwości uczestników mając
na uwadze ich stan zdrowia oraz zdolności percepcyjne. Podczas każdego z zajęć, instruktor informatyki przeprowadził zajęcia związane z bezpieczeństwem korzystania z Internetu, w szczególności z jakimi praktykami Seniorzy mogą się zetknąć stosowanymi przez oszustów (fałszywe maile, fałszywe przesyłki, strony internetowe). Z beneficjentami prowadzono także szkolenia związane z obsługą telefonów komórkowych, w szczególności aplikacji które mogą przydatne w życiu codziennym jak mapy internetowe, programy przypominające o lekach, krokomierze czy aplikacje liczące kalorie lub motywujące do aktywności fizycznej. Przy rozpoczęciu zajęć, beneficjenci udzielali odpowiedzi w ankiecie pre test. Ankieta służyła
by rozpoznać dotychczasowe umiejętności posługiwania się komputerem i internetem oraz miała sprawdzić wiedzę na temat bezpieczeństwa oraz znajomości aplikacji na telefon przydatnych w życiu codziennym. Zdecydowana większość uczestników 89% określiła na bardzo niskim poziomie swoje umiejętności korzystania z Internetu, nie korzysta z bankowości on-line oraz nie dokonuje zakupów przez internet w obawie przed oszustami. 100% beneficjentów nie korzysta z e-puap ani nie kontaktuje się urzędami za pomoc internetu. 15% użytkowników wykorzystuje internet i aplikacje głównie w telefonach, poprzez posiadanie konta na portalach społecznościowych i do kontaktu z najbliższymi. Po zakończonym szkoleniu ponownie przeprowadzono badanie ankietowe, tzw. ankieta post-test, w której określono wzrost wiedzy beneficjentów uzyskanej podczas szkolenia oraz poziom satysfakcji. Uzyskane wyniki badań ankietowych wskazują, że u 90% beneficjentów po szkoleniu wzrosła wiedza na temat umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami i korzystania z nowych mediów. 91% uczestników szkoleń stwierdziło, ze dowiedzieli się nowych i przydatnych rzeczy związanych z wykorzystaniem Internetu i aplikacji na telefon, natomiast 100% beneficjentów w badaniu ankietowym stwierdziło, że dzięki udziale w warsztatach wzrosła ich wiedza na temat bezpieczeństwa korzystania z Internetu i aplikacji na telefon. Wszyscy uczestnicy warsztatów wskazali, że są zadowoleni z tej formy szkolenia. Wpływ na to miał nie za długi czas ich trwania a także indywidualizacja zajęć, co pozwoliło prowadzącemu
zajęcia skoncentrować się na rzeczywistych potrzebach słuchaczy. Ponadto, beneficjenci wskazali że ważna dla nich była przyjazna atmosfera w małej grupie, nie wstydzili się przed innymi ze swojego braku wiedzy a instruktorzy wykazywali się dużą cierpliwością w tłumaczeniu. Wszyscy beneficjenci bardzo wysoko ocenili jakość szkolenia i wyrazili chęć w dalszych warsztatach w których mogą podszkolić się w zakresie korzystania z technologii informacyjnej. Na uwagę zasługuje także fakt, że beneficjenci nie tylko na szkoleniu na szkoleniu ale także w ramach funkcjonującego pogotowia komputerowego prosili o zainstalowanie różnych aplikacji w telefonie z prośbą o wytłumaczenie ich obsługi, prosili by sprawdzić i ustawić blokadę w telefonie, wytłumaczyć jak korzystać z zaawansowanych funkcji telefonu, na przykład jak przekopiować zdjęcia i je wywołać czy w jaki sposób nagrać i odtworzyć film i przesłać go do innej osoby. Wszystkie warsztaty prowadziły osoby z wykształceniem lub doświadczeniem informatycznym, mające doświadczenie w szkoleniu seniorów. Ponadto beneficjenci zostali poinformowani o możliwości skorzystania z tak zwanego Pogotowia Komputerowego, czyli wsparcia zdalnego osób, która pomoże im w obsłudze komputera czy korzystania z aplikacji na telefon a także doradzi w przypadku awarii sprzętu. Pogotowie komputerowe było do dyspozycji beneficjentów przez cały okres trwania projektu w wymiarze 175 godzin łącznie. Każdy uczestnik szkolenia przy rozpoczęciu zajęć otrzymał także materiały szkoleniowe w postaci notesu oraz długopisu, celem możliwości dokonywania notatek.
Na potrzeby zapewnienia kompleksowego wsparcia seniorów, utworzone zostało tzw. Pogotowie Komputerowe, które dla uczestników szkoleń prowadziło wsparcie z zakres kompetencji TIK. Polegało ono na pełnieniu dyżuru telefonicznego i on-line przez wolontariusza w związku z krótkim okresem realizacji zadania i duża liczbą beneficjentów. Wolontariuszem był senior pow. 65 roku życia z wykształceniem średnim i mającym bardzo dobre doświadczenie i umiejętności w posługiwaniu się sprzętem komputerowym oraz mającym umiejętności korzystania z aplikacji na telefon. Pogotowie komputerowe dawało możliwość skontaktowania się z osobą posiadającą wiedzę informatyczną, która poprzez rozmowę telefoniczną lub za pomocą video-konferencji udzielała pomocy związanej z użytkowaniem komputera, internetu czy telefonu. Było to bezpośrednie wsparcie seniorów w przypadku gdy mieli problem techniczny ze sprzętem komputerowym, wątpliwości co do prawidłowości zainstalowanej aplikacji, czy chcieliby uzyskać informację na temat doboru sprzętu komputerowego zgodnie z ich preferencjami i możliwościami. To także możliwość uzyskania zdalnej informacji jak posługiwać się danym oprogramowaniem. Na potrzeby organizacji Pogotowia Komputerowego udostępniony był numer telefoniczny oraz platforma do rozmów on-line w programie ZOOM. Pogotowie Komputerowe było wkładem osobowym jako praca wolontariusza seniora na rzecz innych seniorów. W ramach projektu zrealizowaliśmy 175 godzin funkcjonowania Pogotowia Komputerowego. Z osobą świadczącą usługę podpisana została umowa wolontariacka oraz prowadzona była ewidencja czasu pracy. Osobno, prowadzona była lista porad podczas której odnotowano porady z jakimi zgłaszali się beneficjenci – jest to tzw. protokół wsparcia zawierający imię osoby szukającej wsparcia wraz z informacją o udzielonej pomocy. Dyżur Pogotowia komputerowego prowadzony był trzy-cztery razy w tygodniu w godzinach od 16.00 do 18.30 oraz w soboty w siedzibie Stowarzyszenia od 01 sierpnia 2024 roku do 30 grudnia 2024 roku. W trakcie Pogotowia udzielono następujących porad: wsparcie z zakresu oceny przydatności kilkuletniego laptopa do użytku, instalacja oprogramowania antywirusowego w laptopie, pomoc w zakupie nowego laptopa wraz z instalacją przeglądarki internetowej i pierwszym uruchomieniem, pomoc w instalacji w telefonie aplikacji mierzącej kroki, pomoc w instalacji aplikacji – mapy rowerowej, konfiguracja telefonu wraz z kopiowaniem danych, instalacja oprogramowania do obróbki zdjęć, Założenie własnego podpisu elektronicznego, pomoc w korzystaniu z E-pacjenta, pomoc w instalacji bezpłatnego oprogramowania biurowego, pomoc w konfiguracji poczty w laptopie i telefonie. Zadanie zostało zrealizowane w całości.
Na potrzeby właściwej realizacji zadania zatrudniono kierownika projektu oraz asystenta kierownika, którzy odpowiedzialni byli za prawidłową realizację, w szczególności nabór beneficjentów, dbałość o dokumentację, utrzymywanie kontaktu z beneficjentami i osobami realizującymi szkolenia, umieszczanie informacji o realizowanych zadaniach na stronie internetowej, dokonywanie zakupów i dbałość o dokumentacje finansową oraz prawidłowe zabezpieczanie dokumentów w tym ich przygotowywanie. Zadanie ostało zrealizowane w całości.
Ewaluację z zadania także sporządzał wolontariusz mający doświadczenie w tego typu sprawozdaniach. ewaluacja w głównej mierze polegała na analizie ankiet uzyskanych od beneficjentów, informacji uzyskanych od instruktorów zajęć jak i informacji zwrotnej od beneficjentów.