Stowarzyszenie Centrum Animacji Młodzieży realizuje projekt dofinansowany przez Województwo Zachodniopomorskie pn.:
Międzynarodowy Dzień Tolerancji – Konkurs filmowy dla dzieci i młodzieży
Na czym polega nasze zadanie
Zadanie polega na przeprowadzeniu na 10 gminach w pięciu powiatach na świetlicach wiejskich lub w placówkach opiekuńczych i wychowawczych warsztatów z dziećmi i młodzieżą dotyczących tolerancji, szacunku i akceptacji oraz uznania różnorodności kultur na świecie. Podczas warsztatów nagranych zostanie 10 filmów (w każdej placówce jeden) poruszający kwestię tolerancji: np. 1. ze względu na płeć, 2. ze względu na niepełnosprawność, 3. ze względu na religie i wyznanie, 4. ze względu na pochodzenie, 5. ze względu na narodowość, 6. wobec osób starszych, 7. ze względu na orientację seksualną, 8. ze względu na poglądy światopoglądowe i polityczne, 9. ze względu na status materialny, 10. ze względu na wygląd. Nagrane filmy wezmą udział w konkursie internetowym i ten który zdobędzie największa liczbę głosów i udostępnień, placówki będące autorami otrzymają nagrodę rzeczową za pierwsze, drugie i trzecie miejsce. Konkurs internetowy rozpocznie się w dniu 16 listopada 2024 roku w Międzynarodowy Dzień Tolerancji.
Miejsce realizacji zadania
Województwo zachodniopomorskie – Ośrodki pracy z dziećmi i młodzieżą: Miasto Szczecin (2
ośrodki), powiat goleniowski (Gmina Goleniów i gm. Nowogard), powiat kamieński (Gmina
Golczewo, Gmina Wolin), powiat łobeski (gminy Resko, Radowo Małe), powiat stargardzki (gminy
Chociwel, Ińsko). Wnioskodawca celowo wskazuje gminy głównie wiejskie i miejsko-wiejskie gdzie
jest ograniczony dostęp do nowoczesnych narzędzi pracy w środowiskach wiejskich.
Do kogo kierujemy nasza zadanie
Młodzież z ośrodków resocjalizacyjnych i opiekuńczych, oraz innych miejsc pracy z młodzieżą jak Ośrodki Kuratorskie, placówki wsparcia dziennego, kluby młodzieżowe, świetlice wiejskie, w
szczególności instytucje na gminach wiejskich i miejsko wiejskich, gdzie jest bardzo ograniczona liczba zajęć dodatkowych a w szczególności gdzie jest niższy poziom edukacji oraz funkcjonuje duża liczba stereotypów. Dlaczego akurat wybór tej grupy docelowej? Jest to młodzież jak i dzieci zagrożona wykluczeniem społecznym, korzystająca ze wsparcia placówek opiekuńczo-wychowawczych. To także młodzież która popada w konflikty z prawem, także z powodu zachowań nieakceptowanych społecznie w tym związanych z dyskryminacją. To także osoby o niskiej świadomości (w tym osoby niepełnosprawne intelektualnie) co to jest dyskryminacja, czym są stereotypy, używające mediów społecznościowych do wyrażania swoich poglądów i przekonań nie zawsze zastanawiając się, czy nie ranią innych osób. To osoby które kręcą i tworzą filmy na tik-toka, instagrama, są twórcami memów internetowych oraz tworzą treści w Internecie. Wybór tej grupy docelowej związany jest także z faktem, że młodzież wychowująca się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych czy w środowiskowych formach wsparcia a także młodzież będąca pod nadzorem sądu jest w grupie osób zagrożonych na zachowania dyskryminacyjne czy molestowanie.
Jaką zmianę społeczną chcemy osiągnąć
- Wzrost świadomości na temat dyskryminacji i tolerancji w życiu społecznym
- Wzrost świadomości zachowań związanych z molestowaniem seksualnym w Internecie,
dyskryminacji ze względu na płeć, itp. - Przeciwdziałanie zjawisku molestowania seksualnego i zachowań dyskryminacyjnych wśród młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym
- Ograniczenie liczby zachowań świadczących o molestowaniu seksualnym wobec kobiet i liczby zachowań świadczących o dyskryminacji innych osób,
- Zwrócenie uwagi na problem społeczny wśród mieszkańców województwa
zachodniopomorskiego jakim jest molestowanie seksualne w sieci i zachowania dyskryminacyjne - Obchody Międzynarodowego Dnia Tolerancji,
- Wyposażenie osób pracujących z młodzieżą i osobami dorosłymi w nowoczesne narzędzia pracy i prowadzenia warsztatów związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i molestowania seksualnego
- Propagowanie dobrych praktyk współfinansowanych przez Województwo Zachodniopomorskie.
- Wzrost umiejętności i wiedzy na temat prowadzenia kampanii społecznych u bezpośrednich uczestników zadania,
- Wzrost wiedzy beneficjentów projektu na temat różnorodności społecznej i akceptacji.
- Ograniczenie liczby materiałów w przestrzeni internetowej dopuszczających się dyskryminacji i molestowania seksualnego