Informacje o zadaniu
Zadanie zostanie zrealizowane na 4 powiatach, na terenach wiejskich i miejsko-wiejskich i polegać będzie na przeprowadzeniu w świetlicach i placówkach wsparcia dziennego warsztatów z dziećmi i
młodzieżą dotyczących dbania o środowisko a w szczególności o czyste powietrze. Oprócz warsztatów, placówki biorące udział w zadaniu wezmą udział w nagraniu filmu (spotu internetowego) o tematyce dbania o czyste powietrze. 12 spotów weźmie udział w konkursie internetowym, którego celem będzie rozpropagowanie działań dzieci i młodzieży na rzecz dbania o dobrostan jakim jest czyste powietrze. Zadaniem świetlic i placówek biorących udział w konkursie będzie rozpropagowanie swojego filmu na kanałach społecznościowych facebook i youtube oraz uzyskanie jak największej liczby polubień. Wszystkie filmy zostaną opublikowane jednego dnia a
głosowanie trwać będzie 10 dni – wygra film z największa ilością polubień. Placówki otrzymają nagrody za zajęcie pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca.
Grupa Docelowa
Grupą docelową są dzieci i młodzież oraz opiekunowie świetlic środowiskowych, wiejskich, socjoterapeutycznych ze szczególnym uwzględnieniem środowisk popegeerowskich. W ramach zadania obejmiemy warsztatami 12 świetlic, łącznie minimum 120 dzieci pomiędzy 7 a 18 rokiem życia. Są to dzieci i młodzież ze środowisk wiejskich, zagrożone wykluczeniem społecznym, o niskiej świadomości społecznej, ponieważ według badań środowiska wiejskie maja niższą świadomość postaw proekologicznych. Ponadto to dzieci i młodzież wychowujące się w środowiskach często dysfunkcyjnych, rodzinach niepełnych, czy w rodzinach o niskim poziomie wykształcenia, co powoduje że wzorce ekologiczne w bardzo małym stopniu są przekazywane przez rodziców czy opiekunów. Dlatego zasadnym jest w naszej opinii stworzenie takich materiałów edukacyjnych, które w szczególny sposób będą uwzględniały sytuacje dzieci na terenach wiejskich a powstałe filmy na kampanię by trafiały szczególnie do społeczności wiejskich.
Cel główny
PRZEBIEG ZADANIA: 1. Aby ograniczyć zjawisko zanieczyszczania a jednocześnie promować ekologiczne zachowania związane z ochroną środowiska ze szczególnym uwzględnieniem czystego powietrza i nauczyć dzieci i młodzież wyrobienia właściwych nawyków ekologicznych (ponieważ profilaktykę i zmianę myślenia należy wdrażać od najmłodszych lat), planujemy w każdej świetlicy przeprowadzić 10 godzin zajęć związanych z dbaniem o czystość powietrza. Będą to zajęcia w szczególności: – uświadomienie czym są zanieczyszczenia powietrza, co wpływa na nie, co znajduje się w powietrzu i jest szkodliwe – budowa latawca, czyli jak pozyskiwać energię z wiatru i ją wykorzystywać – Budowa mini elektrowni wiatrowej, czyli uświadomienie dzieciom czym jest energia czysta, odnawialna, – Jak niwelować uciążliwe zapachu – warsztaty z wykonywania ekologicznych odświeżaczy powietrza – dlaczego spalanie śmieci w piecu lub ognisku jest niebezpieczne – warsztaty szczególnie skierowane do dzieci i młodzieży na terenach wiejskich gdzie jest mniejsza świadomość ekologiczna a ludzie wciąż pala śmieciami w piecach. 2. Zajęcia multimedialne z dziećmi i i młodzieżą związane z przygotowaniem scenariusza filmu na konkurs i kampanię społeczną. W każdej placówce poświęcone zostanie 5 godzin zajęć podczas których nagramy około 1-minutowy film na kampanię. 12 filmów weźmie udział w internetowym konkursie, gdzie młodzi ludzie będą go propagować i rozsyłać do innych osób z prośba o polubienie (wykorzystamy kanały facebook i youtube) start konkursu planowany jest na połowę listopada 2024 roku i trwać będzie 10 dni. Przez ten czas młode zliczane będą głosy. Dla zwycięzców przewidziane są nagrody rzeczowe I – miejsce – nagroda rzeczowa w wys. 400 zł, II miejsce – nagroda rzeczowa w wys. 300 zł, III miejsce nagroda rzeczowa w wys. 200 zł. Warunkiem udziału świetlicy w udziale w projekcie będzie bezpłatne użyczenie sali (wkład rzeczowy wyceniony na 30 złotych za 1 godzinę). Warsztaty trwać będą trzy dni, co wynika ze specyfiki pracy świetlic – maksymalnie sa otwarte 5 godziny dziennie w godzinach popołudniowych.